Zmęczony Alkoholem?

Dołącz Do Wyzwania —>

20 Korzyści Miesięcznej Przerwy Od Alkoholu

lip 12, 2020 | Wyzwanie Alkoholowe

Cześć! Dzisiaj mam zaszczyt podzielić się z Tobą pierwszym wpisem, w którym chciałbym przedstawić korzyści miesięcznej przerwy od alkoholu.

 

20 Korzyści Miesięcznej Przerwy Od Alkoholu

 

  • Powstrzymywanie się od alkoholu przez miesiąc powoduje, iż ludzie piją mniej nawet do pół roku później

 

Badania University of Sussex ze stycznia 2018 przeprowadzone na grupie 800 osób pokazują, że powstrzymywanie się od alkoholu przez miesiąc powoduje, iż ludzie piją mniej nawet do pół roku później:

    • obniżenie ilości dni pijących z czterech do trzech w tygodniu
    • ilości dawek alkoholowych spadły z ośmiu do siedmiu
    • częstotliwość bycia pijanym spadła z trzech do dwóch razy na miesiąc

Miesięczna przerwa od alkoholu pokazuje nam, że nie potrzebujemy alkoholu do zabawy, relaksu i spotkań towarzyskich. Oznacza to, że przez resztę roku jesteśmy w stanie lepiej podejmować decyzje dotyczące naszego picia i unikać popadania w picie niekontrolowanych ilości alkoholu. Analogiczne badania zostały też przeprowadzone w 2019 z identycznymi potwierdzonymi korzyściami jak te z 2018.

Link do badania z 2018: http://www.sussex.ac.uk/broadcast/read/47131
Link do badania z 2019: http://www.sussex.ac.uk/broadcast/read/50562

 

  • Zrozumiesz zasady swojej „relacji” z alkoholem

 

Dlaczego pijesz?

… żeby się zrelaksować, spotkać ze znajomymi, zapomnieć, podekscytować, przypodobać komuś, polepszyć chwilowo humor…

 

  • Poprawisz stan swojego zdrowia

 

Profesor Kevin Peter Moore przeprowadził w sumie dwa badania a następnie przedstawił korzyści jakie doświadczyli jego uczestnicy po rezygnacji z alkoholu przez zaledwie miesiąc:

    • Znaczny spadek ciśnienia krwi i cholesterolu
    • Ogromny spadek (25%) insulino odporności, głównego czynnika napędzającego rozwój cukrzycy i stłuszczenia wątroby
    • Znaczną utratę masy ciała
    • Spadek dwóch czynników wzrostu związanych z rozwojem raka
    • Lepszy sen i koncentracja

Link do badania: https://www.topdoctors.co.uk/medical-articles/the-effect-of-dry-january-what-happens-to-your-body-when-you-give-up-alcohol-for-one-month

 

  • Będziesz bardziej skoncentrowany niż wcześniej.

 

Alkohol to substancja chemiczna, która negatywnie wpływa na mózg, jeżeli przestaniesz pić organizm nie będzie musiał z nią więcej walczyć.

 

  • Siła Twojego Układu Odpornościowego Wzrośnie

 

Ogólnie rzecz biorąc, alkohol osłabia twój układ odpornościowy, co zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania niż gdybyś nie pił, dr George F. Koob, dyrektor National Institute on Abuse and Alcoholism. „Wirusy nie są spowodowane alkoholem, ale możesz być bardziej podatny na nie, jeśli pijesz” – mówi.

Więc to nie jest tak, że trzeźwe życie da ci super zasilany układ odpornościowy – po prostu przywróci cię do stanu wyjściowego, tj. układu odpornościowego, który miałeś przed rozpoczęciem picia. Jeśli jesteś skądinąd zdrową osobą, dr Galligan mówi, że powrót układu odpornościowego powinien zająć kilka tygodni.

 

  • Jakość Twojego Snu Wzrośnie.

 

Picie tłumi regenerującą część cyklu snu REM, dlatego też na drugi dzień czujemy się bardziej zmęczeni.

Dodatkowo alkohol jest też „lekiem” moczopędnym, stąd na drugi po alkoholu budzisz się spragniony. Dobra wiadomość jest taka, iż porzucenie alkoholu usuwa wszystkie te czynniki, pozostawiając ci spokojny i zdrowy sen.

 

  • Przestaniesz całkowicie, będziesz mniej chrapał

 

Alkohol ma również działanie rozluźniające m.in. dlatego powoduje senność. Podczas snu alkohol może rozluźnić gardło i szczękę, co oznacza, że mięśnie zapadają się na drogach oddechowych, a ten ograniczony przepływ powietrza powoduje chrapanie!

Jakby tego było mało, alkohol hamuje również oddychanie, co może prowadzić do bezdechu sennego (gdzie chwilowo przestajesz oddychać).

Porzucając alkohol, możesz spodziewać się dłuższego, głębszego i spokojniejszego snu, który powinien rozpocząć się w drugim tygodniu abstynencji.

 

  • Poprawisz jakość Twoich włosów i skóry

 

Picie alkoholu powoduje odwodnienie organizmu, a także może pozbawić włosy i skórę niezbędnych witamin i składników odżywczych.

Regularne odwodnienie może sprawić, że skóra będzie wyglądać na pomarszczoną i popękaną, a włosy będą cienkie i łamliwe, co może prowadzić do tego, że będziesz wyglądać staro i mniej zdrowo.

Porzucenie alkoholu i zdrowa, bogata w składniki odżywcze dieta, a także picie dużej ilości wody może szybko uzupełnić twoje ciało (w tym włosy i skórę), zapewniając bardziej młodzieńczy, zdrowy blask.

 

  • Odzyskasz weekendy

 

Weekendy są cenne. To są dni tygodnia, które są nasze i podczas których powinniśmy odpocząć po pracy oraz przygotować siły na nowe wyzwania.

Ile razy zdarzyło Ci się być bardziej zmęczonym w poniedziałek rano po weekendzie, niż np. w czwartek wieczór po 4 zdrowych abstynenckich dniach?

Mi osobiście zdarzało się to bardzo często, nawet do tego stopnia że śmiało można powiedzieć stało się to moją niechlubną rutyną.

Weekendy bez kaca mogą być niesamowite.

 

  • Polepszysz relacje rodzinne

 

Nie wiem czy masz dzieci czy nie, ale to właśnie nasze pociechy mogą odczuć najwięcej korzyści z faktu, że będziesz trzeźwy oraz bez kaca na co dzień.

Od poniedziałku do piątku zazwyczaj jesteśmy zajęci pracą, dzieci chodzą do szkoły, więc wspólny czas dla najbliższych sprowadza się głównie do wieczorów oraz całych weekendów.

Brak alkoholu w otoczeniu dzieci (zwłaszcza tych już ciut starszych) może pomóc wzmocnić ich przekonania na temat odpowiedzialnego zachowania dorosłych.

 

  • Zmniejszysz wahania nastroju

 

Alkohol wpływa na poziom serotoniny w mózgu, co może utrudniać regulację nastroju.

Pijąc regularnie jesteś narażony na wahania nastroju, które mogą powodować podniesiony temperament (mniejsze nerwy na powstałe problemy), niepokój czy depresję.

Robiąc przerwę od alkoholu, pomożesz przywrócić równowagę do stanu początkowego.

 

  • Polepszysz dietę

 

Bardzo często podczas spożywania alkoholu sięgamy po niezdrowe przystawki.

Kufel piwa, paczka chipsów, kieliszek wina, pizza, frytki, kebab, zapiekanka – to wszystko bardzo często łączy się ze sobą.

Porzucenie alkoholu przez miesiąc może oznaczać zmianę diety, dzięki której będziesz czuł się o niebo lepiej, Twój organizm również.

 

  • Będziesz miał więcej siły na ćwiczenia

 

Kiedy jesteś zmęczony i masz kaca, prawdopodobnie ostatnie o czym myślisz to iść pobiegać albo sięgnąć po jakikolwiek inny sport.

Dni z kacem można nazwać mianem „przetrwania”, kiedy jedyne o czym marzysz to zregenerować stracone zdrowie.

Dzięki przerwie od alkoholu zobaczysz jak dużo energii otrzymasz w zamian, którą spożytkujesz na dowolną aktywność sportową.

 

  • Twój organizm przestanie śmierdzieć

 

Ciało traktuje alkohol jak toksynę, a wątroba może metabolizować około pół litra piwa na godzinę.

Proces zwany utlenianiem służy do pozbycia się pozostałych toksyn poprzez oddawanie moczu, potu i oddechu.

Alkohol często powoduje dość niechlujne i śmierdzące wypróżnienia, co czyni cię jednym wielkim toksycznym wydalaczem.

Rezygnacja z alkoholu spowoduje naturalny spadek poziomu toksyn.

 

  • Zaoszczędzisz pieniądze

 

Średnia cena kufla piwa kupionego w sklepie wynosi obecnie 2,76 PLN, średnia cena wina 15 PLN oraz średnia cena wódki (0,5l) 22 PLN.

Warto jednak zauważyć, że wiele osób kupuje jednak droższe odmiany alkoholi, niż średnia statystyczna.

Przy założeniu, że pijesz alkohol w domu wówczas możesz się spodziewać następujących kosztów w trzech wariantach:

  • wypijesz w miesiącu 4 piwa, wino i butelkę wódki wówczas wychodzi 48 pln na miesiąc, 576 pln rocznie, 5.760 pln w 10 lat.
  • wypijesz w miesiącu 12 piw, wino i butelkę wódki wówczas wychodzi 70.12 pln na miesiąc, 841.44 pln rocznie, 8.414,4 pln w 10 lat.
  • wypijesz w miesiącu 12 piw, wino warte 30 pln oraz butelkę droższej wódki też 30 pln, wówczas wychodzi 93,12 pln na miesiąc, 1.117,44 pln rocznie, 11.174,4 pln w 10 lat.

 

Jakich kosztów możesz się spodziewać, jeżeli alkohol spożywasz w restauracji?

Załóżmy, że średnia cena kufla piwa w restauracji wynosi obecnie 8 PLN, jeżeli:

  • wypijesz w miesiącu 4 piwa, wówczas wychodzi 32 pln na miesiąc, 384 pln rocznie, 3.840 pln w 10 lat.
  • wypijesz w miesiącu 8 piw, wówczas wychodzi 64 pln na miesiąc,768 pln rocznie, 7.680 pln w 10 lat.
  • wypijesz w miesiącu 16 piw, wówczas wychodzi 128 pln na miesiąc, 1.536 pln rocznie, 15.360 pln w 10 lat.

 

Najlepiej jednak jak nie będziesz się sugerował powyższymi przykładami, tylko zsumował wydatki jakie ponosisz średnio miesięcznie na alkohol. Sugeruję żebyś kwotę pomnożył przez 12 (rok), a potem jeszcze przez 10 (10 lat), kwoty mogą zwalać z nóg.

 

  • Doświadczysz poczucia spełnienia, odzyskasz szacunek oraz będziesz bardziej pewny siebie

 

Ludzie, którzy nie potrafią sobie poradzić z uzależnieniem bardzo często nie szanują siebie, a to ciągnie za sobą szereg innych konsekwencji.

Przerwa od alkoholu spowoduje, że patrząc w lustro w końcu się wyprostujesz, uśmiechniesz z zadowolenia i odzyskasz wszystko to co straciłeś.

 

  • Zrozumiesz jak działają nawyki

 

Kiedy regularnie powtarzasz określoną czynność prędzej lub później zostanie ona Twoim nawykiem.

Podczas miesięcznej przerwy będziesz mógł poczuć tak jakbyś stanął obok siebie i przeanalizował z perspektywy swoje dotychczasowe życie.

Może się okazać, że w zasadzie sam nie wiesz dlaczego pijesz regularnie, być może tak Ci po prostu już zostało jako nawyk, które można zmieniać.

 

  • Zobaczysz, że Twoje życie społeczne może doskonale funkcjonować bez alkoholu

 

Podczas miesięcznej przerwy od alkoholu zachęcam Cię do obserwowania innych ludzi szczególnie podczas weekendu.

Alkohol w dzisiejszych czasach stał się synonimem relaksu, nagrodą za ciężką pracę, byciem cool, dopasowaniem się do innych, zapomnieniem o złych rzeczach.

Po moich własnych analizach znalazłem odpowiedź na większość pytań jakie miałem, alkohol nie jest potrzebny żeby świetnie spędzić wolny czas w towarzystwie znajomych.

 

  • Będziesz bardziej produktywny

 

Picie jest topowym powodem przez który marnujesz czas, który jest tylko jeden.

Jeśli chcesz zrobić więcej rzeczy, przestań pić.

Jeżeli Ci się po prostu nudzisz w piątek/sobotę wieczór, a nie masz specjalnej ochoty ani powodu do picia, połóż się spać.

Na drugi dzień wstaniesz wypoczęty, mając do dyspozycji nowe pokłady siły, pomysłów i energii.

 

  • Zapewnisz sobie większe bezpieczeństwo

 

Co roku na świecie w wyniku picia alkoholu umiera ponad 3 miliony ludzi przez co jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na świecie.

Z raportu GUS opublikowanego w 2017 roku wynika, że Polacy najczęściej umierają z powodu chorób układu krążenia.

Na drugim miejscu plasują się nowotwory. Umieralność z tego powodu stanowi ok. 27 proc. wszystkich zgonów rocznie.

Ponadto, w pierwszej dziesiątce chorób, które zabijają Polaków, są: rak piersi, rak jelita grubego, rak żołądka, udar mózgu oraz nadciśnienie tętnicze.

Udowodniono, że picie alkoholu zwiększa ryzyko zachorowania na wymienione choroby lub pogarsza stan chorego.

 
 

 

Podejmij Miesięczne Wyzwanie Bez Alkoholu

 

Niektórzy martwią się, że jeśli wstrzymają się od alkoholu przez miesiąc, później wypiją dwa razy tyle, żeby to nadrobić. Badania stanowczo wykluczają taką opcję – tak się nie dzieje, umiejętności zdobyte podczas przerwy alkoholowej dają ludziom większą kontrolę nad piciem, która trwa przez cały rok.

Miesięczna przerwa od alkoholu daje ludziom szansę na chwilowe doświadczenie życia bez alkoholu. Dla większości uczestników pierwszy tydzień jest najtrudniejszy, potem jest już mniej więcej z górki. Bardzo ważne w tym procesie jest też otrzymywanie motywacji w różnej postaci (za pomocą maili, dostęp do strony internetowej, czy do innych ludzi biorących udział w wyzwaniu).

Jeśli nie jesteś gotowy, albo po prostu nie chcesz całkowicie zrezygnować z alkoholu, zrobienie sobie miesięcznej przerwy będzie idealny kompromisem. Podczas miesięcznej przerwy zrozumiesz, czy chcesz ją przedłużyć, czy wystarczy obniżenie ilości spożywanych ilości.

 

Dołącz Do Wyzwania

 

Przytoczone źródła

  1. http://www.sussex.ac.uk/broadcast/read/47131
  2. http://www.sussex.ac.uk/broadcast/read/50562
  3. https://www.topdoctors.co.uk/medical-articles/the-effect-of-dry-january-what-happens-to-your-body-when-you-give-up-alcohol-for-one-month
  4. https://www.newscientist.com/article/mg22129502-600-our-liver-vacation-is-a-dry-january-really-worth-it/
  5. https://smashingfifty.com/21-benefits-of-giving-up-alcohol-for-a-month/
  6. https://www.fakt.pl/pieniadze/zakupy/ceny-piwa-w-polsce-ile-kosztuje-piwo-w-2018-r/k5162b1
  7. https://www.cenynaswiecie.pl/cena-wina-w-polsce,250,26/
  8. https://www.cenynaswiecie.pl/cena-wodki-w-polsce,250,25/
  9. http://hikersbay.com/prices/poland?lang=pl
  10. https://stopuzaleznieniom.pl/artykuly/fakty-o-alkoholu/alkohol-zabija-co-10-sekund-umieralnosc-w-wyniku-spozycia-alkoholu/
  11. https://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/gsr_2018/en/
  12. http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/alcohol-use/news/news/2018/02/raising-awareness-of-the-link-between-alcohol-and-cancer
  13. http://www.medonet.pl/zdrowie,na-co-umieraja-polacy-,artykul,1723510.html
  14. https://ekai.pl/w-polsce-od-picia-alkoholu-umiera-rocznie-jedno-miasteczko-12-tys-osob/
  15. https://www.abcalkoholu.pl/opinia-eksperta/udar-mozgu-a-alkohol/

 

***Disclaimer*** Celem bloga jest popularyzacja wiedzy na tematy związane z nadużywaniem alkoholu. Autor bloga nie odpowiada za treści bloga w jakimkolwiek zakresie, a w szczególności za jakąkolwiek szkodę wyrządzoną zastosowaniem, lub brakiem zastosowania się do tej treści. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany tekstów oraz poglądów wyrażonych na blogu. Wszystkie treści na blogu mają charakter wyłącznie informacyjny, żadna zawartość tej witryny nie powinna być nigdy wykorzystywana jako substytut bezpośredniej porady medycznej od lekarza lub innego wykwalifikowanego klinicysty.

Gotowy na Wyzwanie?

Dowiedz Się Więcej