Odbierz Wskazówki i Dołącz Do Uczestników Wyzwania

Alkohol, a Niepokój

maj 11, 2022 | Fakty i Statystyki

 

 

Kiedy masz do czynienia ze stresującymi dniami lub nerwowymi sytuacjami, możesz ulec pokusie wypicia kieliszka wina lub piwa, aby uspokoić nerwy. Jednak picie alkoholu, szczególnie intensywnego i przez długi czas, może w rzeczywistości zwiększyć twój niepokój.

 

Picie alkoholu może mieć poważne konsekwencje, jeśli jesteś leczony z powodu lęku. Wypicie drinka może wydawać się dobrym sposobem na złagodzenie niepokoju, ale możesz wyrządzić więcej szkody niż pożytku.

 

 

„Odpoczynek” z alkoholem

 

Jest prawdą, że alkohol może chwilowo zmniejszyć stres. Alkohol działa uspokajająco i depresyjnie na centralny układ nerwowy w chwili picia.

 

Na początku picie może zmniejszyć lęki i odwrócić uwagę od kłopotów. Może pomóc ci poczuć się mniej nieśmiałym, poprawić nastrój i sprawić, że poczujesz się ogólnie zrelaksowany. W rzeczywistości działanie alkoholu może być podobne do działania leków przeciw lękowych.

 

Okazjonalne odprężenie się z alkoholem niekoniecznie jest niebezpieczne, jeśli lekarz wyrazi na to zgodę. Ale kiedy zaczniesz pić, możesz zbudować tolerancję na odstresowujące działanie alkoholu. Może to jeszcze bardziej utrudnić radzenie sobie z lękiem i stresem.

 

Picie nadmiernych ilości alkoholu może mieć również zauważalne konsekwencje fizyczne i psychiczne. Z biegiem czasu spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu może prowadzić do utraty przytomności, utraty pamięci, a nawet uszkodzenia mózgu (zwłaszcza jeśli powoduje inne problemy zdrowotne, takie jak uszkodzenie wątroby). Te problemy mogą powodować większy niepokój, gdy radzisz sobie z ich objawami.

 

 

 

W jaki sposób alkohol nasila lęk

 

 

Alkohol zmienia poziom serotoniny i innych neuroprzekaźników w mózgu, co może nasilać lęk. W rzeczywistości możesz czuć się bardziej niespokojny, gdy alkohol przestanie działać. Lęk wywołany alkoholem może trwać kilka godzin, a nawet cały dzień po wypiciu.

 

Używanie alkoholu w radzeniu sobie z fobią społeczną może być niebezpieczne. W przypadku lęku społecznego niektóre sytuacje mogą być nie do zniesienia. Osoby z fobią społeczną często piją alkohol, aby radzić sobie z interakcjami społecznymi. Może to prowadzić do uzależnienia od alkoholu podczas kontaktów towarzyskich, co może pogorszyć objawy lękowe.

 

Około 20 procent osób z fobią społeczną cierpi również na uzależnienie od alkoholu. Oprócz potrzeby spożywania alkoholu, aby czuć się komfortowo podczas spotkań towarzyskich, inne oznaki uzależnienia obejmują:

 

  • potrzebujesz drinka, aby zacząć dzień
  • intensywne picie cztery lub więcej dni w tygodniu
  • presja picia na każdym spotkaniu towarzyskim
  • niemożność zaprzestania picia pomimo chęci
  • picie pięciu lub więcej napojów alkoholowych w ciągu jednego dnia

 

 

Nadmierne spożycie alkoholu może również prowadzić do kaca. Kac może powodować objawy, które sprawiają, że czujesz się bardziej niespokojny niż wcześniej, w tym:

 

  • bóle głowy
  • zawroty głowy
  • mdłości
  • odwodnienie
  • niski poziom glukozy we krwi (cukier)

 

 

 

Czy alkohol może powodować niepokój?

 

Długofalowymi konsekwencjami nadużywania alkoholu mogą być różne problemy zdrowotne, w tym zaburzenia zdrowia psychicznego. Badania pokazują, że osoby z alkoholizmem mają trudności z wyzdrowieniem po traumatycznych wydarzeniach. Jest to prawdopodobnie spowodowane skutkami nadużywania alkoholu, które mogą faktycznie zmienić aktywność mózgu.

 

Osoby długotrwale pijące dużo mogą być predysponowane do rozwoju zaburzeń lękowych. Nie ma jednak dowodów na to, że umiarkowane picie może powodować niepokój. Zwiększony niepokój jest również objawem odstawienia alkoholu. Jeśli spożywałeś alkohol w dużych ilościach przez dłuższy czas i nagle przestajesz pić, Twój niepokój mogą nasilić skutki uboczne odstawienia alkoholu. Inne objawy odstawienia alkoholu to:

 

  • trzęsące się ręce
  • tętno powyżej 100 uderzeń na minutę
  • halucynacje
  • mdłości
  • wymioty
  • drgawki

 

 

 

Alkohol nie potrafi wyleczyć z lęku

 

Umiarkowane picie nie jest takie samo dla wszystkich płci i grup wiekowych. W Stanach Zjednoczonych „umiarkowane” zazwyczaj odnosi się do dwóch drinków dziennie dla dorosłych mężczyzn i jednego dla kobiet. Starsi dorośli szybciej metabolizują alkohol, więc jeśli należysz do tej grupy wiekowej, ogranicz się do jednego napoju alkoholowego dziennie. Zapytaj swojego lekarza, czy umiarkowane spożycie alkoholu jest dla Ciebie odpowiednie.

 

Oto korzyści płynące ze spożywania alkoholu mogą czasami przewyższać zagrożenia, które obejmują:

 

  • depresja
  • otyłość
  • choroba wątroby
  • uszkodzenie układu krążenia

 

Alkohol wpływa na każdego inaczej. Może cię rozweselić po ciężkim dniu lub sprawić, że poczujesz się bardziej uspokojony. Przedyskutuj te obawy z lekarzem, aby sprawdzić, czy alkohol jest dla Ciebie bezpieczny. Pamiętaj, że nie możesz bezpiecznie pić alkoholu, jeśli masz:

 

  • niska tolerancja na picie
  • tendencje lękowe lub agresywność
  • zaburzenie zdrowia psychicznego

 

 

Alkohol nie jest lekiem na stany lękowe. Poszukaj pomocy u specjalisty zdrowia psychicznego, jeśli masz lęki.

 

 

 

Zmiany stylu życia w celu zmniejszenia lęku

 

Lęk można leczyć, ale nie zawsze można go wyleczyć. Możesz jednak wprowadzić zmiany w stylu życia, które pomogą Ci zmniejszyć lęk, a także nauczyć się z nim radzić. Istnieje kilka codziennych zmian, które możesz wprowadzić, aby zmniejszyć swój niepokój.

 

  • Śpij regularnie i konsekwentnie, około 6 do 8 godzin na dobę, w zależności od Twojego wieku.
  • Ogranicz ilość spożywanej kofeiny i alkoholu, ponieważ oba mogą zwiększyć poziom niepokoju.
  • Jedz codziennie spójne i zdrowe posiłki.
  • Przeznacz codziennie czas na skupienie się na technikach relaksacyjnych, takich jak medytacja czy joga.
  • Każdego dnia znajdź czas na relaksujące hobby, takie jak słuchanie muzyki lub malowanie.

 

Możesz również nauczyć się radzić sobie z lękiem, spowalniając go i zapobiegając jego narastaniu i powodowaniu ataków paniki:

  • Powoli wdychaj i wydychaj, aby się uspokoić, gdy zaczniesz odczuwać niepokój.
  • Myśl pozytywnie, gdy czujesz, że myśli stają się zbyt negatywne lub przytłaczające.
  • Powoli policz od 1 do 10 lub więcej, aż uczucie niepokoju zacznie zanikać.
  • Skoncentruj się na czymś, co sprawia, że ​​się śmiejesz lub czujesz pozytywne emocje, aż lęk zacznie zanikać.

 

 

Mam nadzieję, że wyciągniesz chociaż kilka wskazówek z dzisiejszego wpisu, moc z Tobą, piątka!

 

Przytoczone źródła

  1. https://americanaddictioncenters.org/alcoholism-treatment/anxiety
  2. https://www.drinkaware.co.uk/facts/health-effects-of-alcohol/mental-health/alcohol-and-anxiety
  3. https://www.henryford.com/blog/2019/03/hangxiety-link-between-anxiety-alcohol
  4. https://www.webmd.com/connect-to-care/addiction-treatment-recovery/alcohol/alcohol-anxiety-dual-diagnosis
  5. https://www.verywellmind.com/using-alcohol-to-relieve-anxiety-2584210

***Disclaimer*** Celem bloga jest popularyzacja wiedzy na tematy związane z nadużywaniem alkoholu. Autor bloga nie odpowiada za treści bloga w jakimkolwiek zakresie, a w szczególności za jakąkolwiek szkodę wyrządzoną zastosowaniem, lub brakiem zastosowania się do tej treści. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany tekstów oraz poglądów wyrażonych na blogu. Wszystkie treści na blogu mają charakter wyłącznie informacyjny, żadna zawartość tej witryny nie powinna być nigdy wykorzystywana jako substytut bezpośredniej porady medycznej od lekarza lub innego wykwalifikowanego klinicysty.

Cześć!

Fajnie, że tutaj jesteś, chciałbyś się dowiedzieć się więcej na temat wyzwania alkoholowego? Zapraszam >>>