Zmęczony Alkoholem?

Dołącz Do Wyzwania —>

Alkohol rujnuje Twój związek? (10 kroków, aby temu zaradzić)

gru 22, 2020 | Fakty i Statystyki, Porady i Wskazówki, Wpływ Alkoholu Na Zdrowie i Życie

 

 

Picie z partnerem może oznaczać wspólne wieczory, jednak jeżeli wypijecie za dużo, możecie zrujnować noc kłótnią, której żadne z was tak naprawdę nie chce. Nieporozumienia późnym wieczorem można często rozwiązać na trzeźwo rano, natomiast zanim nastąpi poranek konflikty mogą przerodzić się w problemy zagrażające waszemu związku.

 

 

Dlaczego alkohol może nas zachęcać do kłótni?

 

Alkohol działa na mózg, zmniejszając nasze zahamowania, co może sprawić, że poczujesz się sztucznie pewniej. Ale te obniżone zahamowania mogą również sprawić, że przypadkowo powiesz lub zrobisz coś, czego możesz żałować.

Drugą stroną tymczasowego relaksu, który może wywołać alkohol, są agresywne nastroje, które mogą zacząć się pojawiać po zbyt dużym wypiciu. Naukowcy jednoznacznie powiązali agresję ze spożywaniem zbyt dużej ilości alkoholu – nic więc dziwnego, że po wypiciu jest bardziej prawdopodobne, że będziesz się kłócić. Niepokojące jest to, że zidentyfikowali również silny związek między alkoholem a przemocą domową.

 

 

Dlaczego alkohol może zaostrzać istniejące już problemy?

 

Kłótnie, gdy jesteś pijany, mogą ujawniać podstawowe problemy w Twoim związku. Dodatkowo to właśnie ​alkohol jest często używany jako wymówka dla złego zachowania. Na przyklad młodsze pary, które pracują naprawdę ciężko w ciągu tygodnia, potem często piją w nadmiarze w weekendy czyli w jedynym wolnym czasie jaki mają.

 

 

10 kroków, aby powstrzymać alkohol przed zrujnowaniem Twojego związku

 

 

  • Najlepiej po prostu nie pijcie alkoholu. Wieczorne wyjścia na mieście lub w domu nie muszą zawierać alkoholu.
  • Jeśli alkohol ma wpływ na twój związek pamiętaj, że następny dzień kiedy oboje jesteście trzeźwi jest najlepszym czasem  na rozmowę.
  • O problemach zawsze rozmawiajcie na trzeźwo. Jeśli coś cię niepokoi, nie czekaj, aż wypijesz za dużo, żeby o tym porozmawiać. Zamiast tego spróbuj omówić wszelkie problemy ze swoim partnerem przy herbacie, wodzie, czy kawie.
  • Przestrzegajcie wytycznych niskiego ryzyka. Jeśli zdecydujesz się pić alkohol, staraj się przestrzegać wytycznych dotyczących niskiego ryzyka wydanego nie pijąc regularnie więcej niż 14 jednostek tygodniowo.
  • Pij napoje bezalkoholowe na przemian z alkoholem, aby zachować kontrolę nad tym ile pijesz.
  • Jedzenie spowalnia tempo wchłaniania alkoholu przez organizm. Jeśli więc zdecydujecie się pić, jedzcie regularnie przed i podczas picia, aby zachować trzeźwość.
  • Zastanów się nad piciem tylko wtedy, gdy jesteś poza domem. Dodatkowy koszt zakupu niedrogiego alkoholu w barze lub restauracji może pomóc ci porzucić ten nawyk. Ponadto siedzenie w domu i picie w znajomym środowisku często może wywołać niepotrzebny konflikt lub nadmierną konsumpcję.
  • Chodźcie na więcej randek bez alkoholu. Spędzanie razem dobrej jakości czasu nie musi wiązać się z butelką wina. Spróbujcie wyjść na śniadanie, wybrać się na wycieczkę, popływać lub wykonać inną aktywność, w której nie ma alkoholu.
  • Dołączcie do społeczności wspierających się w walce z alkoholem – na przykład taka jak nasza, zamknięta grupa na FB, gdzie codziennie otrzymasz motywacje, odpowiedzi na pytania i wskazówki.
  • Ukończcie razem miesięczną przerwę od alkoholu. Badania pokazują, że oprócz poprawy nastroju i oszczędności pieniędzy, odstawienie alkoholu na 30 dni może poprawić sen, poziom cukru we krwi i cholesterolu, wagę i pracę wątroby.

 

 

Podsumowanie

 

Alkohol to nałóg. A żadnego uzależnienia nie da się pozbyć w jeden dzień. Potrzeba dużo czasu, ciągłej regulacji i wytrwałości oraz serii ogromnych wysiłków, aby móc porzucić nałóg i prowadzić czyste życie przed sobą. W rzeczywistości staje się to łatwiejsze, gdy znajdziesz się w towarzystwie innych osób, które stoją przed tym samym problemem co Ty i dążą do wspólnego celu.

 

Przytoczone źródła

  1. Monden, C. (2007). Partners in health? Exploring resemblance in health between partners in married and cohabiting couples. Sociology of Health and Illness, 29 (3), 391-411.
  2. Neal, D. T., Wood, W., Labrecque, J. S. and Lally, P. (2012). How do habits guide behavior? Perceived and actual triggers of habits in daily life. Journal of Experimental Social Psychology, 48, (2), 492-498.
  3. Jackson, S., Steptoe, A. and Wardle, J. (2015). The influence of partner’s behavior on health behavior change: the English Longitudinal Study of Ageing. JAMA Internal Medicine, 175(3), 385-92.
  4. Lewis, M. A., McBride, C. M., Pollak, K. I., Puleo, E., Butterfield., R. M. and Emmons. (2006). Understanding health behavior change among couples: An interdependence and communal coping approach. Social Science & Medicine, 62, (6), 1369-1380.
  5. De Visser, R. O. and Nicholls, J. (2020). Temporary abstinence during Dry January: predictors of success; impact on well-being and self-efficacy. Psychology & Health. 1-13.
  6. Lewis, M. A., McBride, C. M., Pollak, K. I., Puleo, E., Butterfield., R. M. and Emmons, Understanding health behavior change among couples: An interdependence and communal coping approach. Social Science & Medicine, 62, (6), 1369-1380.
  7. Kadden, R. M. and Litt, M. D. (2011). The role of self-efficacy in the treatment of substance use disorders. Addictive Behaviors, 36(12), 1120-1126.
  8. Neal, D. T., Wood, W., Labrecque, J. S. and Lally, P. (2012). How do habits guide behavior? Perceived and actual triggers of habits in daily life. Journal of Experimental Social Psychology, 48, (2), 492-498.
  9. Gollwitzer, P. M. (1999). Implementation intentions: Strong effects of simple plans. American Psychologist, 54(7), 493–503.

***Disclaimer*** Celem bloga jest popularyzacja wiedzy na tematy związane z nadużywaniem alkoholu. Autor bloga nie odpowiada za treści bloga w jakimkolwiek zakresie, a w szczególności za jakąkolwiek szkodę wyrządzoną zastosowaniem, lub brakiem zastosowania się do tej treści. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany tekstów oraz poglądów wyrażonych na blogu. Wszystkie treści na blogu mają charakter wyłącznie informacyjny, żadna zawartość tej witryny nie powinna być nigdy wykorzystywana jako substytut bezpośredniej porady medycznej od lekarza lub innego wykwalifikowanego klinicysty.

Gotowy na Wyzwanie?

Dowiedz Się Więcej