Zmęczony Alkoholem?

Dołącz Do Wyzwania —>

Czy alkohol szkodzi żołądkowi?

mar 16, 2021 | Porady i Wskazówki, Wpływ Alkoholu Na Zdrowie i Życie

 

 

 

Alkohol podrażnia układ pokarmowy. Picie – nawet niewielka ilość – powoduje, że żołądek wytwarza więcej kwasu niż zwykle, co z kolei może powodować zapalenie żołądka (zapalenie błony śluzowej żołądka). To wywołuje ból brzucha, wymioty, biegunkę, a u osób silnie pijących nawet krwawienie. Dowiedz się więcej o tym, jak alkohol może uszkadzać wątrobę i wpływać na pęcherz.

 

 

Skutki picia zbyt dużej ilości alkoholu

 

„W dłuższej perspektywie alkohol wiąże się ze zwiększonym ryzykiem raka jamy ustnej, języka, wargi, gardła, żołądka, trzustki i okrężnicy”. Inne problemy trawienne spowodowane nadmiernym piciem obejmują refluks żołądkowy – gdzie kwas żołądkowy pali gardło. Alkohol może również przyczynić się do rozwoju wrzodu trawiennego – bolesnej, otwartej owrzodzenia błony śluzowej żołądka.

 

Wymioty, zwłaszcza jeśli jesteś bardzo pijany i nie panujesz nad sytuacją, niosą ze sobą własne ryzyko. Jeśli jesteś bliski utraty przytomności i jesteś pijany, możesz wdychać wymioty do płuc i nie móc ich ponownie odkaszlnąć. Może to doprowadzić nawet do śmierci. Gwałtowne wymioty mogą również rozerwać gardło, co oznacza, że ​​możesz wymiotować krwią. Zwykle ustępuje samoistnie, ale czasami krwawienie może być ciężkie i zagrażające życiu.

 

Picie może również utrudniać trawienie pokarmu i wchłanianie ważnych składników odżywczych, zwłaszcza białek i witamin. Dzieje się tak, ponieważ alkohol zmniejsza ilość enzymów trawiennych. które produkuje trzustka, aby pomóc nam rozłożyć tłuszcze i węglowodany, które spożywamy. Osoby z zespołem jelita drażliwego mogą odczuwać nasilenie objawów, jeśli piją alkohol.

 

 

Jak możesz chronić swój żołądek?

 

Być może słyszałeś sugestie, jak uniknąć rozstroju żołądka i złagodzić niekorzystne skutki alkoholu na żołądek. Obejmuje to nie mieszanie napojów, jedzenie, picie dużej ilości wody i nie mieszanie środków przeciwbólowych z alkoholem. Ale czy któryś z nich faktycznie działa?

 

Mieszanie napojów utrudnia śledzenie tego, co spożywasz, więc prawdopodobnie będziesz pić więcej alkoholu, niż gdybyś trzymał się tylko jednego rodzaju napojów. Im więcej pijesz, tym większe prawdopodobieństwo, że będziesz chory fizycznie na drugi dzien w postaci kaca.

 

Środki przeciwbólowe chociaż poprawiają samopoczucie pulsującej głowy mogą mieć odwrotny wpływ na żołądek – takie np. jak aspiryna, mogą dodatkowo uszkodzić wyściółkę jelita. Paracetamol jest skutecznym środkiem przeciwbólowym. Ale zamiast brać tabletki na uspokojenie rozstroju żołądka po wypiciu, spróbuj środka zobojętniającego kwas lub filiżanki herbaty miętowej.

 

Zjedzenie czegoś, najlepiej pokarmu bogatego w węglowodany, przed rozpoczęciem picia może spowolnić tempo wchłaniania alkoholu przez organizm. Picie wody lub napojów bezalkoholowych przez całą noc również spowolni picie. Oba mogą pomóc w ogólnie mniejszym piciu, zmniejszając zły wpływ na żołądek.

 

 

Trzymaj się wytycznych niskiego ryzyka

 

Przestrzeganie wytycznych dotyczących picia o niskim ryzyku może pomóc w utrzymaniu ryzyka związanego z alkoholem na niskim poziomie:

 

  • Aby ograniczyć ryzyko zdrowotne związane z alkoholem, najbezpieczniej jest nie pić regularnie więcej niż 14 jednostek tygodniowo.
  • Jeśli regularnie pijesz aż 14 jednostek tygodniowo, najlepiej rozłożyć picie równomiernie na trzy lub więcej dni. Jeśli masz jeden lub dwa epizody intensywnego picia w tygodniu, zwiększasz ryzyko śmierci z powodu długotrwałej choroby i urazów.
  • Ryzyko wystąpienia szeregu problemów zdrowotnych (w tym raka jamy ustnej, gardła i piersi) zwiększa się, im więcej regularnie pijesz.
  • Jeśli chcesz zmniejszyć ilość wypijanych napojów, dobrym sposobem na osiągnięcie tego jest zrobienie kilku dni w tygodniu bez picia.

 

Przytoczone źródła

  1. Lieber, C. S. (2003). Relationships between nutrition, alcohol use, and liver disease. Alcohol Research and Health, 27, 220-231
  2. NHS Choices website. Irritable bowel syndrome (IBS) – Causes. The Information Standard member organisation.

***Disclaimer*** Celem bloga jest popularyzacja wiedzy na tematy związane z nadużywaniem alkoholu. Autor bloga nie odpowiada za treści bloga w jakimkolwiek zakresie, a w szczególności za jakąkolwiek szkodę wyrządzoną zastosowaniem, lub brakiem zastosowania się do tej treści. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany tekstów oraz poglądów wyrażonych na blogu. Wszystkie treści na blogu mają charakter wyłącznie informacyjny, żadna zawartość tej witryny nie powinna być nigdy wykorzystywana jako substytut bezpośredniej porady medycznej od lekarza lub innego wykwalifikowanego klinicysty.

Gotowy na Wyzwanie?

Dowiedz Się Więcej