Zmęczony Alkoholem?

Dołącz Do Wyzwania —>

Martwisz się o kogoś kto pije? (15 wskazówek jak pomóc)

lis 15, 2020 | Jak Pomóc Innej Osobie, Porady i Wskazówki

 

Czy masz w swoim życiu kogoś, o kogo obawiasz się, że może mieć problem z alkoholem? Pomimo oczywistego faktu, że nie możesz tego ot tak zmienić, nadal istnieją sposoby dzięki którym możesz być pomocny.

 

 

Co możesz zrobić?

 

Każdy, komu kiedykolwiek zależało na kimś, kto za dużo pije, wie, że nadużywanie alkoholu wpływa nie tylko na osobę pijącą. Na każdą osobę mającą problem z alkoholem przypadają statystycznie co najmniej cztery osoby, na które ich zachowanie bezpośrednio wpływa. Przyjaciele, rodzina, współpracownicy – wszyscy są przez to potencjalnie dotknięci.

 

Więc co z tym zrobisz? Niektórzy ludzie w tej pozycji czują się samotni, zawstydzeni, a nawet martwią się, że jeśli coś powiedzą, druga osoba obrazi się, a przecież zależy Ci na niej. Większość ludzi nawet nie wie, jakiego rodzaju pomoc jest dostępna, i nie wie nawet, od czego zacząć i gdzie jej szukać.

 

Pamiętaj, że milczenie pozwala tylko i wyłącznie na jedno: kontynuowanie problemu.

 

 

Nic na siłę.

 

Z uwagi na fakt, że znasz tę osobę, najlepiej wiesz, jak z nią rozmawiać, na czym jej zależy, co jest dla niej ważne. Ludzie mający problemy z piciem mają takie same potrzeby jak reszta z nas: godność, rozwaga, czy poczucie własnej wartości.

 

Unikaj pouczania na siłę, nie dość, że to nie działa, to czasami może nawet zaszkodzić. Jednak ważne żebyś też wiedział, że zbyt duże przejmowanie się też nie jest pomocne.

 

Naturalnie możesz chcieć pomóc rozwiązać problem bliskiej Ci osoby natomiast pamiętaj, że im będziesz robił to nachalniej i na siłę tym efekty mogą być zupełnie odwrotne. Osoba ta nie dość, że nie pójdzie za Twoimi poradami, to do tego wszystkiego może się od Ciebie odwrócić i założyć na Ciebie pewnego rodzaju blokującą łatkę, której ciężko będzie Ci się pozbyć.

 

 

Na początek zwróć uwagę na oznaki nadużywania alkoholu.

 

Im więcej pijemy, tym bardziej zwiększamy tolerancję na alkohol i z czasem może to prowadzić do uzależnienia. Ale może być trudno zauważyć, że ktoś pije w sposób, który może być szkodliwy dla jego zdrowia fizycznego lub psychicznego. Oto kilka znaków, na które należy zwrócić uwagę:

 

  • Osoba ta bardziej się izoluje
  • Odrzuca zaproszenia na spotkania towarzyskie
  • Przestaje wykonywać czynności, które wcześniej sprawiały mu przyjemność
  • Upada na wyglądzie (np. bardziej zaniedbany, podkrążone oczy)
  • Zauważyłeś ślady pustych butelek lub przepełnionych pojemników
  • Próbuje ukryć butelki z alkoholem
  • Jego pamięć jest coraz gorsza
  • Zdarza się mu mieć więcej upadków i urazów
  • Ogólne zachowanie się zmieniło
  • Wyczuwasz zapach alkoholu, lub niewyraźną mowę
  • Brak zainteresowania zwykłymi czynnościami, tylko koncentrowanie się na tworzeniu okazji do picia
  • Wydaje się zmęczony, chory lub rozdrażniony
  • Nie może odmówić alkoholu ani zatrzymać się przy jednym lub dwóch drinkach
  • Obserwujesz u niego uczucie niepokoju, przygnębienia lub kłopoty ze snem
  • Wydaje się być tajemniczy lub nieuczciwi w kwestii tego, ile pije

 

Problem z piciem może wystąpić na każdym etapie życia. Jednak istnieje wiele zmian w doświadczeniach życiowych i okolicznościach, które mogą powodować, że ludzie piją więcej alkoholu. Obejmują one emeryturę, zmiany w rutynie lub utratę bliskiej osoby. Może nam być trudniej spać i mieć więcej problemów zdrowotnych.

 

Wielu z nas może napotkać inne wyzwania, takie jak zmiana sytuacji finansowej, trudności mieszkaniowe lub przeniesienie się do domu opieki. Charakter relacji również może się zmienić – na przykład zostanie opiekunem współmałżonka może znacząco zmienić naszą sytuację życiową. Izolacja i samotność mogą wzrosnąć wraz ze zmianą życia społecznego.

 

Aby sobie z tym wszystkim poradzić, na początek warto potwierdzić, że faktycznie piją więcej, często w domu i często też sami.

 

 

Następnie przygotuj się dyskusji dbając najpierw o siebie

 

Uzyskaj pomoc dla siebie. Bycie związanym z osobą mającą problem z piciem może być trudne i możesz potrzebować wsparcia i dokładnych informacji. Intensywne picie jest dość powszechnym problemem i wiele osób zrozumie, jak się czujesz, więc nie krępuj się mówić o tym. Musisz mieć jasność co do tego, co jesteś gotów przyjąć od osoby pijącej i jak zareagujesz, jeśli jakiekolwiek wyznaczone granice zostaną przekroczone.

 

Jest to szczególnie ważne, jeśli istnieje ryzyko przemocy. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za swoje zachowanie, więc nie przyjmuj winy za czyjeś picie. Z drugiej strony jesteś odpowiedzialny za własną reakcję na to. Nie jest dobrym pomysłem próbowanie picia razem z nimi, to tylko pogorszy sytuację.

 

Dowiedz się jak najwięcej o procesie uzależnienia. Zrób wszystko, co możesz, aby dowiedzieć się o uzależnieniu, alkoholizmie, nadużywaniu alkoholu itd. Pomoże to zminimalizować Twoją ocenę sytuacji i sprawi, że będziesz skuteczniej z nimi rozmawiać.

 

 

Wskazówki, w jaki sposób możesz pomóc innej osobie

 

Oto wskazówki, jakich możesz użyć, aby Twoja rozmowa była bardziej efektywna:

 

1. Wybór chwili jest niezbędny. Upewnij się, że oboje jesteście w spokojnym nastroju. To nie jest temat, o którym warto rozmawiać, kiedy się kłócisz. Musisz być gotowy i chętny do słuchania. Im więcej słuchasz, tym bardziej ktoś będzie czuł się komfortowo, otwierając się.

2. Przygotuj jak najwięcej informacji, aby móc zaoferować porady, jak uzyskać wsparcie, jeśli cię o to proszą. Pamiętaj, że chociaż możesz wspierać kogoś w jego podróży, on też musi chcieć się zmienić. Może to nie być tak proste, jak rozmowa o swoich obawach i osobie, która następnie zmieni swoje zachowanie. Bądź cierpliwy.

3. Bądź konsekwentny, nie zmieniaj zdania co do tego, co mówisz, nie mów jednej rzeczy, a rób inną.

4. Wyjaśnij, jakiego zachowania nie zaakceptujesz.

5. Wyjaśnij, jakie działania podejmiesz, jeśli nadal się to wydarzy. Nie rób pustych gróźb.

6. Omów z innymi członkami rodziny, co próbujesz zrobić. Ułatwi to wszystkim przyjęcie podobnego podejścia i będzie mniej zagmatwane dla osoby pijącej.

7. Pomóż osobie pijącej być realistą. Nie zachęcaj ich do składania obietnic, których nie mogą dotrzymać.

8. Nie ułatwiaj im picia, kupując je dla nich, dając im dodatkowe pieniądze lub zawsze zgadzając się na pójście do pubu. Przełamanie tych wzorców może być trudne, ale bardziej prawdopodobne jest, że potraktują cię poważnie, jeśli twoje działania są zgodne z tym, co mówisz.

9. Nie próbuj ukrywać skutków ich picia. Widzenie konsekwencji może zachęcić ich do szybszej zmiany.

10. Nie próbuj ukrywać efektów przed innymi osobami, np. dzwonienie do pracy z wymówkami, sprzątanie bałaganu, kładzenie ich do łóżka, opuszczanie wydarzeń towarzyskich z obawy przed zakłopotaniem.

11. Zachęcaj osobę, aby skoncentrowała się na skutkach, jakie picie ma dla jej życia, zamiast prosić ją, aby zaakceptowała etykietkę typu „alkoholik”.

12. Partner / rodzina czuje się bardziej komfortowo obwiniając inne rzeczy za problem alkoholowy, np. złe warunki mieszkaniowe, problemy z zatrudnieniem lub zamieszkanie w okolicy, w której jest wiele pubów. Oznacza to, że budzi się fałszywe nadzieje na zmianę pracy lub sąsiedztwa, ale często problem pozostaje nierozwiązany.

13. Słuchaj, kiedy przychodzi twoja kolej na skargę, bądź otwarty i rozsądny, też nie jesteś wolny od wad.

14. Pamiętaj też, że powinieneś radzić sobie ze swoim uczuciem złości. Problem z piciem może wywołać codzienną niechęć. Nie wyładowuj tych uczuć na innych, zwłaszcza na dzieciach, na które może poważnie wpłynąć nierozsądny, wrogi rodzic. Pomoże Ci to w rozwoju i utrzymaniu zdrowego stylu życia w domu oraz naprawdę wpłynie na powrót do zdrowia osoby pijącej z problemami.

15. Relacja osoby z alkoholem może być złożona i związana z wieloma emocjami, takimi jak depresja, akceptacja społeczna lub radzenie sobie. Osobie nie jest łatwo przyznać, lub zaakceptować, że jej picie może być szkodliwe dla jej zdrowia i relacji. Mogą nie chcieć i mogą nie być na to gotowi. Ale akceptacja to duży krok na drodze do zmiany. Dlatego ważne jest, aby być cierpliwym, rozmawiać otwarcie i unikać osądów.

 

Przytoczone źródła

  • https://health4u.msu.edu/articles/2016-worried-about-someone-elses-drinking
  • https://www.drinkaware.co.uk/advice/worried-about-someone-else-s-drinking
  • https://drinkwiseagewell.org.uk/get-support/for-families/
  • http://www.acad.org.uk/leaflets/concerned-about-someone-drinking.html

***Disclaimer*** Celem bloga jest popularyzacja wiedzy na tematy związane z nadużywaniem alkoholu. Autor bloga nie odpowiada za treści bloga w jakimkolwiek zakresie, a w szczególności za jakąkolwiek szkodę wyrządzoną zastosowaniem, lub brakiem zastosowania się do tej treści. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany tekstów oraz poglądów wyrażonych na blogu. Wszystkie treści na blogu mają charakter wyłącznie informacyjny, żadna zawartość tej witryny nie powinna być nigdy wykorzystywana jako substytut bezpośredniej porady medycznej od lekarza lub innego wykwalifikowanego klinicysty.

Gotowy na Wyzwanie?

Dowiedz Się Więcej