Zmęczony Alkoholem?

Dołącz Do Wyzwania —>

KAC – zestaw 20 wskazówek jak zapobiec i jak wyleczyć kaca

wrz 1, 2020 | Fakty i Statystyki

 

Jak kac wpływa na nasz organizm?

 

Kac wydaje się być sposobem, w jaki organizm przypomina nam o niebezpieczeństwach związanych z nadmiernym piciem. Fizjologicznie jest to wysiłek grupowy: biegunka, zmęczenie, ból głowy, nudności i drżenie to klasyczne objawy. Czasami ciśnienie skurczowe (górna liczba) wzrasta, serce bije szybciej niż normalnie, a gruczoły potowe produkują nadprodukcję – dowód na to, że reakcja „walcz lub uciekaj” jest zwiększona. Niektórzy ludzie stają się wrażliwi na światło lub dźwięk. Inni mają uczucie wirowania (zawroty głowy).

 

Przyczyny są tak różne, jak objawy. Alkohol jest metabolizowany do aldehydu octowego, substancji toksycznej w dużych ilościach. Jednak stężenia rzadko osiągają tak wysokie wartości, więc nie jest to pełne wyjaśnienie.

 

Picie zakłóca aktywność mózgu podczas snu, więc kac może być formą deprywacji snu. Alkohol miesza hormony, które regulują nasze zegary biologiczne, co może powodować, że kac może przypominać zmianę strefy czasowej i na odwrót. Alkohol może również wywoływać migreny, więc niektórzy ludzie mogą myśleć, że mają kaca, podczas gdy tak naprawdę cierpią na migrenę wywołaną alkoholem.

 

W którym momencie powstaje kac?

 

Kac zaczyna się, gdy poziom alkoholu we krwi zaczyna spadać. W rzeczywistości, według niektórych ekspertów, najgorsze objawy pojawiają się, gdy poziom osiąga zero.

 

Wydaje się, że kluczowym składnikiem jest „picie do odurzenia”; to, ile wypiłeś, żeby się tam dostać, jest mniej ważne. W rzeczywistości kilka badań sugeruje, że osoby pijące słabo i umiarkowanie są bardziej podatne na kaca niż osoby pijące dużo. Jednak istnieją również pozornie sprzeczne badania, które pokazują, że osoby z rodzinną historią alkoholizmu mają gorszego kaca. Naukowcy twierdzą, że niektórzy ludzie mogą mieć problemy z piciem, ponieważ piją, aby złagodzić objawy kaca.

 

Dr Robert Swift, badacz z Providence Veterans Affairs Medical Center w Rhode Island, jest współautorem jednej z nielicznych prac przeglądowych na temat kaca w 1998 roku. Jest to nadal jedno z najczęściej cytowanych źródeł na ten temat. Poniższe zestawienie środków na kaca opiera się na tej recenzji, wywiadzie z dr Swiftem i kilku innych źródłach.

 

7 sposobów na złagodzenie objawów kaca

 

1. Picie alkoholu w celu złagodzenia objawów kaca jest czasami nazywane wyrywaniem sierści psa lub psa, który cię ugryzł. Chodzi o to, że kac jest formą odstawienia alkoholu, więc jeden lub dwa drinki faktycznie złagodzą to odstawienie..

Coś w tym może być, mówi dr Swift. Wyjaśnia, że ​​zarówno alkohol, jak i niektóre środki uspokajające, takie jak benzodiazepiny, takie jak diazepam (Valium), oddziałują z receptorami GABA na komórkach mózgowych. I dobrze udokumentowano, że niektórzy ludzie mają objawy odstawienia od krótko działających środków uspokajających, gdy mijają. Być może mózg reaguje podobnie, gdy poziom alkoholu we krwi zaczyna spadać.

Finalna ocena – mimo to dr Swift odradza używanie alkoholu jako lekarstwa na kaca. „Włosy psa po prostu utrwalają cykl” – mówi. „To nie pozwala na powrót do zdrowia”.

2. Pij płyny. Alkohol sprzyja oddawaniu moczu, ponieważ hamuje uwalnianie wazopresyny, hormonu zmniejszającego objętość moczu wytwarzanego przez nerki. Jeśli na kaca występuje biegunka, pocenie się lub wymioty, możesz być jeszcze bardziej odwodniony. Chociaż nudności mogą utrudniać cokolwiek złagodzenie, nawet kilka łyków wody może pomóc na kaca.

3. Wprowadź trochę węglowodanów do swojego organizmu. Picie może obniżyć poziom cukru we krwi, więc teoretycznie część zmęczenia i bólów głowy podczas kaca może być spowodowana pracą mózgu bez wystarczającej ilości głównego paliwa. Co więcej, wiele osób zapomina o jedzeniu podczas picia, co dodatkowo obniża poziom cukru we krwi. Tosty i sok / jajecznica to sposób na delikatne przywrócenie normalnego poziomu.

4. Unikaj ciemnych napojów alkoholowych. Eksperymenty wykazały, że klarowne trunki, takie jak wódka i gin, rzadziej powodują kaca niż ciemne, takie jak whisky, czerwone wino i tequila. Główną formą alkoholu w napojach alkoholowych jest etanol, ale ciemniejsze trunki zawierają związki pokrewne chemicznie (kongenery), w tym metanol. Według artykułu przeglądowego dr Swifta te same enzymy przetwarzają etanol i metanol, ale metabolity metanolu są szczególnie toksyczne, więc mogą powodować gorszego kaca.

5. Możesz też wziąć lek przeciwbólowy, ale nie Tylenol. Aspiryna, ibuprofen (Motrin, inne marki) i inne niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) mogą pomóc w bólu głowy i ogólnych uczuciach. NLPZ mogą jednak podrażniać żołądek już podrażniony alkoholem. Nie bierz acetaminofenu (Tylenol). Jeśli alkohol utrzymuje się w twoim organizmie, może to nasilać toksyczne działanie acetaminofenu na wątrobę.

6. Pij kawę lub herbatę. Kofeina może nie mieć żadnych specjalnych właściwości przeciw kacowi, ale jako środek pobudzający może pomóc w osłabieniu zmęczenia. Kawa jest jednak diuretykiem, więc może nasilać odwodnienie.

7. Witamina B6. Badanie opublikowane ponad 30 lat temu wykazało, że ludzie mieli mniej objawów kaca, jeśli przyjmowali łącznie 1200 miligramów witaminy B6 przed, w trakcie i tuż po wypiciu. Ale to było małe badanie i nie wydaje się, aby zostało powtórzone.

 

Wskazówki, jak uniknąć kaca

 

1. Nie pij więcej, niż wiesz, z czym Twój organizm może sobie poradzić. Jeśli nie jesteś pewien, ile to kosztuje, bądź ostrożny.

2. Nie pij na pusty żołądek. Zanim zaczniesz pić, zjedz posiłek zawierający węglowodany (np. Makaron lub ryż) lub tłuszcze. Pożywienie pomoże spowolnić wchłanianie alkoholu przez organizm.

3. Nie pij ciemnych napojów, jeśli zauważyłeś, że jesteś na nie wrażliwy. Zawierają naturalne związki chemiczne zwane kongenerami, które podrażniają naczynia krwionośne i tkanki w mózgu i mogą pogorszyć kaca.

4.Pij wodę lub niegazowane napoje bezalkoholowe pomiędzy każdym napojem alkoholowym. Napoje gazowane przyspieszają wchłanianie alkoholu do organizmu.

5. Wypij dużo wody przed pójściem spać (alkohol Cię odwadnia i to właśnie odwodnienie bardzo mocno wpływa na jakość snu i kaca dzień później) oraz trzymaj butelkę przy łóżku, aby popijać, jeśli obudzisz się w nocy.

 

Leczenie kaca (kolejne źródło)

 

Radzenie sobie z kacem polega na nawadnianiu organizmu, aby pomóc Ci uporać się z bolesnymi objawami. Najlepszy czas na ponowne nawodnienie to przed pójściem spać po sesji picia.

Środki przeciwbólowe mogą pomóc w bólach głowy i skurczach mięśni.

Słodycze mogą pomóc Ci z drżącymi rękami. W niektórych przypadkach może być potrzebny środek zobojętniający sok żołądkowy, aby uspokoić żołądek.

Zupa bulionowa (cienki rosół na bazie warzyw) jest dobrym źródłem witamin i minerałów, które mogą uzupełniać wyczerpane zasoby. Jest również łatwy do strawienia dla kruchego żołądka.

Możesz zastąpić utracone płyny, pijąc łagodne płyny, które są delikatne dla układu pokarmowego, takie jak woda, woda sodowa i napoje izotoniczne.

 

Czego należy unikać

 

Picie rano jest ryzykownym nawykiem i możesz po prostu opóźniać pojawienie się objawów, aż nadmiar alkoholu się wyczerpie.

Jeśli dużo piłeś, lekarze zalecają odczekanie co najmniej 48 godzin przed wypiciem większej ilości alkoholu (nawet jeśli nie masz kaca), aby dać organizmowi czas na regenerację.

Czasami oczywiście kac sprawia, że ​​łatwiej jest zastosować się do tej rady.

 

Rady dla osób regularnie pijących

 

Aby ograniczyć ryzyko zdrowotne związane z alkoholem, jeśli pijesz przez większość tygodni:

1. nie pij regularnie więcej niż 14 jednostek tygodniowo

2. rozłóż swoje picie na 3 lub więcej dni, jeśli regularnie pijesz aż 14 jednostek tygodniowo

3. jeśli chcesz ograniczyć spożycie alkoholu, staraj się mieć kilka dni w tygodniu bez alkoholu

4. 14 jednostek to 6 litrów piwa o średniej mocy lub 10 małych kieliszków wina o niskiej mocy.

 

Naucz się liczyć ile wypiłeś

 

Tabela przedstawiająca popularne napoje i ich zawartość alkoholu została opisana w tym wpisie: https://miesiacbezalkoholu.pl/standardowa-dawka-alkoholu/

 

Przytoczone źródła

  1. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/7-steps-to-cure-your-hangover-and-ginkgo-biloba-whats-the-verdict
  2. https://www.unitypoint.org/livewell/article.aspx?id=c32c6156-6670-44b6-bf52-629803d7a118
  3. https://www.everydayhealth.com/columns/white-seeber-grogan-the-remedy-chicks/natural-hangover-remedies/
  4. https://www.nhs.uk/live-well/alcohol-support/hangover-cures/
  5. https://www.healthline.com/nutrition/best-hangover-cures
  6. https://www.lifehack.org/articles/lifestyle/how-deal-with-hangover.html

 

***Disclaimer*** Celem bloga jest popularyzacja wiedzy na tematy związane z nadużywaniem alkoholu. Autor bloga nie odpowiada za treści bloga w jakimkolwiek zakresie, a w szczególności za jakąkolwiek szkodę wyrządzoną zastosowaniem, lub brakiem zastosowania się do tej treści. Autor zastrzega sobie prawo do zmiany tekstów oraz poglądów wyrażonych na blogu. Wszystkie treści na blogu mają charakter wyłącznie informacyjny, żadna zawartość tej witryny nie powinna być nigdy wykorzystywana jako substytut bezpośredniej porady medycznej od lekarza lub innego wykwalifikowanego klinicysty.

Gotowy na Wyzwanie?

Dowiedz Się Więcej